duminică, 30 august 2009

carti...

Cradle to Cradle: Remaking the Way We Make Things de William McDonough si Michael Braungart.

Aceasta carte ne ofera solutii elegenate pentru design, potrivit carora orice produs care nu mai ne este folositor poate fi transformat in ceva de ce am avea nevoie. Cei doi au inventat un nou termen "upcycle", adica reciclarea produselor vechi intr-un mod nou.

Introducere in Permaculture de Bill Mollison.

Cartea prezinta elemente de design permaculture, care nu se limiteaza la gradini, putand fi folosit si pentru a proiecta si case. Este perfecta pentru cei care doresc sa stie totul in materie de design.

Lumea fara noi de Alan Weisman.

Se arata exact ce se va intampla pe Pamant daca oamenii vor disparea. Autorul exploreaza cateva scenarii diferite cu detalii exceptionale.

Animal, Vegetable, Miracle: A Year of Food Life de Barbara Kingsolver.

Este o carte deosebita despre autoare, care si-a petrecut un an intreg mancand alimente din propria gradina. Cartea ne demonstreaza cat de sanatosi am fi daca am manca doar produse naturale.

Eating For Beauty de David Wolfe.

Autorul ofera o noua imagine zicalei "esti ceea ce mananci". El descrie exact cum ceea ce mananci reprezinta ceea ce esti si cum produsele te fac frumos pe interior, dar si pe exterior.

Voluntary Simplicity de Duane Elgin.

Daca traiesti cu mai putine lucruri in jurul tau, vei avea un alt echilibru. Aceasta carte te invata in ce mod sa renunti la lucrurile vechi, pentru a face loc in viata ta unor lucruri, ce nu pot fi cumparate cu bani.

Biomimicry: Innovation Inspired by Nature de Janine M. Benyus.

Suntem cei ce am facut o lume bazata pe idei artificiale, insa natura este cea care detine solutiile unor probleme ale lumii moderne.

Gaia: O noua privire asupra vietii pe Pamant de James Lovelock.

Publicata pentru prima data in 1979, aceasta carte stabileste Ipoteza Gaia, potrivit careia planeta noastra este mai mult decat o suma a resurselor noastre, adica Pamantul isi imbunatateste continuu conditiile pentru perpetuarea vietii.

miercuri, 13 mai 2009

cutie de viteze revolutionara

Robert Popa este inca un tanar roman cu potential, capabil sa aduca o contributie importanta industriei auto mondiale prin inventia sa: cutia de viteze MVT, fara rapoarte.

Dupa ce v-a adus in prim plan unul dintre cei mai talentati designeri romani ai momentului, in persoana lui Mihai Panaitescu, Automarket revine marti cu un nou subiect in exclusivitate. Tanarul Robert Popa se inscrie si el pe lista celor care au potentialul de a revolutiona industria auto. De aceasta data nu vorbim despre design ci despre tehnologie, pentru ca Robert este inventatorul primei cutii de viteze fara... viteze.

Romanul a pus la punct o cutie botezata MVT, abrevierea cuvintelor Multi-Purpose Variable Transmission. Inventia tanarului promite un consum de combustibil mai mic cu 40% si o imbunatatire a performantelor tot cu 40%. Cutia de viteze poate fi montata pe orice tip de masina, de la automobilele pe care le vedem acum pe strada pana la vapoare.

In urma cu trei ani, Robert a infiintat impreuna cu ceilalti colegi ai sai, o echipa talentata de ingineri, compania romaneasca Jameron. De atunci si pana in prezent ei au muncit la revolutionarea industriei de masini, reusind sa obtina patente in diferite domenii. Cea mai mare realizare ramane insa cutia de viteze MVT.

Produsul este o transmisie noua si revolutionara care nu foloseste viteze si care functioneaza cu ajutorul unui variator de raport actionat electromagnetic si controlat electronic, printr-un sistem ce intra in componenta ECU. Spre deosebire de actuala generatie CVT (Continuously Variable Transmission), inventia romanului reuseste sa preia orice cantitate de greutate, putere sau cuplu.

Cutia MVT ajuta automobilul sa accelereze mai bine in curbe, sa fie mai stabil si ofera o foarte buna forta la franare. Popa sustine ca, montata pe automobile, cutia de viteze CVT ar putea chiar injumatati consumul de carburant.

Robert Popa a pus la punct chiar si o versiune Turbo MVT a cutiei de viteze, care exclude folosirea unor sisteme inutile, asemanatoare celor existente pe masinile actuale. Reducerea consumului de carburant se datoreaza turatiilor scazute ale motorului. Spre exemplu, un motor 1.9 TDI cuplat la o asemenea cutie de viteze poate atinge 100 de km/h cu numai 2000 de rotatii si poate mentine aceasta viteza cu numai 1000 de rotatii.

In modul Sport, cutia creste puterea de accelerare prin mentinerea turometrului in zona rosie, de la 0 km/h la viteza maxima. Un alt aspect revolutionar al acestei cutii este capacitatea de franare a motorului, cu aceleasi niveluri de presiune ca in cazul unei frane de urgenta.

Robert Popa vorbeste despre inventia sa ca fiind "un pas important catre viitor, o cutie de viteze fara viteze ce va revolutiona industria grea a masinilor si nu numai. Cutia ofera avantaje deosebite, performantele si consumul fiind imbunatatite cu 40%. Acest lucru este posibil pentru ca MVT poate accelera o masina de la 0 la 100 sau 130 de km/h cu doar 1000-2000 de rotatii/minut si poate mentine aceasta viteza intre 500 si 1500 de rotatii/minut. Mai mult decat atat, cutia de viteze poate sa mentina viteza maxima intre 1500 si 2000 de turatii la motoarele mici, de pana la 1700 de cmc."

In acest moment, principala problema a companiei Jameron si implicit a tanarului inventator roman sunt banii. Pentru ca proiectul sa mearga mai departe Robert Popa are nevoie de o suma formata din cinci cifre. Cu un astfel de ajutor proiectul ar putea fi dezvoltat si demonstrat. Robert este in cautarea unor investitori cu nume grele in industria auto, romanul declarand ca o potentiala investitie ar aduce profituri de opt cifre in contul ambelor parti implicate in dezvoltare si productie.

Pana in prezent tanarul roman a primit o oferta din partea constructorului BMC, care s-a oferit sa cumpere tot proiectul, si din partea turcilor de la Tirsan, care s-au oferit sa investeasca. Si unul dintre magnatii Turciei, care detine KOC Holding, a fost dispus sa finanteze inventia tanarului roman. Robert a declarat insa ca momentan asteapta ca si marii constructori ca Volkswagen si BMW sa devina interesati de inventia sa.